Inauguração da nova loja Pingo Doce em São Gonçalo
Nota de Imprensa
November 20, 2024 “Confiança, trabalho e inovação” são pilares do crescimento económico da Região, afirma José Manuel Bolieiro O Presidente do Governo dos Açores, José Manuel Bolieiro, presidiu hoje à inauguração da nova loja Pingo Doce em São Gonçalo, Ponta Delgada, num investimento realizado pelo Grupo Jerónimo Martins em parceria com o Grupo Finançor. A cerimónia contou também com a presença do Presidente da Câmara Municipal de Ponta Delgada, Pedro do Nascimento Cabral, do Presidente do Grupo Jerónimo Martins, Pedro Soares dos Santos, e do Presidente Executivo do Grupo Finançor, Romão Braz. O governante destacou o papel estratégico do Grupo Finançor, que celebra 70 anos de existência, na projeção e desenvolvimento económico dos Açores, e aproveitou o momento para sinalizar a relevância de uma cadeia de valor sólida, abrangendo produção, transformação e distribuição, assente na capacidade de investigação e desenvolvimento. “Este é um investimento que representa uma oportunidade de sucesso, com um enorme potencial para a economia dos Açores”, afirmou. O líder do Executivo açoriano aproveitou o momento para reforçar a sua visão de uma economia açoriana “pujante e libertada da dependência de subvenções públicas”, tendo recordado que, sob a sua liderança, o Governo dos Açores implementou um diferencial fiscal que reduz em até 30% as taxas de IVA, IRS e IRC em relação ao território nacional, criando condições favoráveis para o crescimento económico e atração de investimento. “Nos Açores pagam-se menos impostos. Aqui potenciamos a economia e fomentamos o empreendedorismo”, frisou José Manuel Bolieiro. Ao destacar os indicadores económicos positivos, o Presidente do Governo sublinhou que os Açores registam atualmente mais de 40 meses consecutivos de crescimento da atividade económica e do consumo privado. Além disso, o número de pessoas empregadas ultrapassou pela primeira vez as 120 mil, um recorde histórico para a Região. “A economia desenvolve-se com trabalho, com população ativa, e é através da dignidade do trabalho que os empreendedores privados são essenciais para garantir a criação de riqueza em toda a cadeia de valor”, referiu o governante. José Manuel Bolieiro aproveitou ainda para enaltecer os produtos da Marca Açores, destacando a qualidade e autenticidade que simbolizam a identidade da Região. Atualmente existem cerca de 6.300 referências de produtos, serviços e estabelecimentos aderentes com o selo Marca Açores num universo de 297 empresas açorianas. “O nosso objetivo é conjugar a excelência com a nossa identidade”, concluiu, reforçando que “a confiança, o compromisso e a ousadia são pilares do futuro coletivo da Região”.
camera detail
more
Audiência ao Conselho de Administração da RTP
Nota de Imprensa
November 20, 2024 “RTP/Açores é pilar da nossa Autonomia”, reforça José Manuel Bolieiro O Presidente do Governo Regional dos Açores, José Manuel Bolieiro, recebeu hoje em audiência, no Palácio de Sant’Ana, o Conselho de Administração da RTP, liderado por Nicolau Santos, lembrando que a estação representa um “pilar” da Autonomia Regional. “A RTP/Açores é um pilar essencial da nossa Autonomia, garantindo a coesão entre as nove ilhas do arquipélago e reforçando os laços com a nossa diáspora. O seu papel é insubstituível na promoção da identidade regional e cultural dos Açores”, vincou o governante, que esteve acompanhado na audiência pelo Secretário Regional com a tutela da comunicação social, Paulo Estêvão. "O Governo dos Açores está empenhado em assegurar que, dentro dos recursos financeiros disponíveis, haja condições para garantir a continuidade e a previsibilidade do financiamento da RTP/Açores, num quadro de total transparência”, prosseguiu José Manuel Bolieiro. "Reconhecemos que o financiamento dos órgãos de comunicação social públicos em Portugal é uma responsabilidade do Estado, mas também é entendimento deste Governo que a Autonomia Regional deve assumir a sua quota-parte nesta responsabilidade”, concretizou o Presidente do Governo. Recorde-se que o Conselho do Governo aprovou recentemente um apoio financeiro de 200 mil euros à RTP com vista à melhoria das condições técnicas dos correspondentes localizados nas ilhas que não possuem delegação, matéria que mereceu o apreço da administração da empresa. Ademais, o Governo dos Açores apresentou esta semana o “Plano para os Media Açorianos”, que incide no apoio ao setor privado, mas incorpora um eixo, referente à formação de jornalistas – numa colaboração com o CENJOR -, que será aberto aos jornalistas dos órgãos públicos, designadamente RTP/Açores, Antena1/Açores e agência Lusa.
camera detail
more
Assinatura de acordos de colaboração com as Juntas de Freguesia da ilha de São Jorge
Nota de Imprensa
November 20, 2024 Governo dos Açores avança para a construção de quatro moradias no Loteamento dos Casteletes, na ilha de São Jorge A Secretária Regional da Juventude, Habitação e Emprego, Maria João Carreiro, presidiu hoje à assinatura do auto de consignação e ao lançamento da 1.ª pedra da empreitada de construção de quatro novas moradias no loteamento dos Casteletes, na freguesia da Urzelina, no concelho de Velas, em São Jorge. Esta empreitada, adjudicada à empresa Inves Tri, Unipessoal, Lda. pelo valor de 789.811,18 € (ao que se acresce o IVA em vigor), terá um prazo de conclusão de 360 dias. “Este investimento totalmente comparticipado pelo Plano de Recuperação e Resiliência permitirá a construção de quatro habitações de tipologia T3, destinados a arrendamento com opção de compra para jovens e classe média”, relembrou a titular da pasta da Habitação, durante a cerimónia de consignação que decorreu na Sociedade Urzelinense. Associado a este investimento, Maria João Carreiro anunciou que os restantes nove lotes infraestruturados serão atribuídos mediante concurso público a ser lançado no início do ano 2025, permitindo aos beneficiários não só a aquisição de um lote infraestruturado a um preço acessível, como também a possibilidade de se candidatarem a um apoio da direção regional para a construção da respetiva habitação. Sobre esta matéria recordou a Secretária Regional que “no Plano e Orçamento de 2024 foram introduzidas melhorias no sistema de apoio à construção de habitação própria, permitindo abranger mais famílias e garantindo um reforço do apoio atribuído na ordem dos 25%”. Segundo a governante, estes investimentos irão potenciar o aumento da oferta de habitação acessível no concelho das Velas o que, aliado aos investimentos da Câmara Municipal de Velas no âmbito do 1.º Direito, permitirão mais e melhores respostas aos cidadãos da ilha. Na ocasião foi ainda destacada a celebração de oito acordos de colaboração com as Juntas de Freguesia da Calheta, de Norte Pequeno, de Santo Amaro, de Rosais, do Topo, de Santo Antão, de Urzelina e da Ribeira Seca, num montante global aproximado de 77 mil euros, com vista a assegurar as condições materiais para a reabilitação de imóveis cujos beneficiários apresentem uma carência económica ou impossibilidade de gerir autonomamente o apoio concedido. Participaram na cerimónia, entre outros convidados, o Presidente da Câmara Municipal de Velas, Luís Silveira, a Vice-Presidente da Câmara Municipal da Calheta, Lúcia Alves, o Diretor Regional da Habitação, Daniel Pavão, o Presidente da Junta de Freguesia da Urzelina, André Silveira e o representante da Inves Tri, Unipessoal Lda., José Azevedo.
camera detail
more
Receipt of the 2024/2028 certificate of the European Charter for Sustainable Tourism of the Protected Areas of the Priolo Lands of the EUROPARC Federation
Nota de Imprensa
November 20, 2024 Regional Government receives award from European Charter for Sustainable Tourism in Priolo Lands in Brussels The Regional Secretary for the Environment and Climate Action, Alonso Miguel, accompanied by the Regional Director for the Environment and Climate Action, Ana Rodrigues, attended the ceremony organised by the European Federation of National and Nature Parks - EUROPARC Federation, held at the European Parliament in Brussels on Tuesday. They received the award for renewing the European Charter for Sustainable Tourism in the Protected Areas (CETS) of Priolo Lands for 2024/2028. According to Alonso Miguel, the European Charter for Sustainable Tourism distinguishes good practices in promoting sustainable tourism at environmental, cultural, social and economic levels in protected areas in more than 40 countries. During the ceremony, the EUROPARC Federation highlighted the Priolo Lands CETS as a success story of the joint work between various partners in the sustainable management of the territory. In this context, Alonso Miguel was invited to present the good practices implemented in the Azores as an example for other European territories to follow. The Priolo Lands, located in the municipalities of Nordeste and Povoação, São Miguel Island, were designated as such due to the importance of their habitats for the preservation of the Priolo ("Pyrrhula murina"), a species endemic to the eastern part of São Miguel Island. In his speech, the government official explained that "as a result of the implementation of a wide range of nature conservation, environmental awareness and sustainable land use projects over the last few decades, it has been possible to recover the Priolo's conservation status."This species has transitioned from "critically endangered" to "vulnerable," based on the criteria set by the International Union for Conservation of Nature. "Therefore, it is important to continue this extraordinary work, which was decisive in recognising the Priolo Lands as a territory included in the European Charter for Sustainable Tourism," continued Alonso Miguel. The Priolo Lands were included in the European Charter for Sustainable Tourism in 2012. "We were pleased to see that the renewal of the award for the next five years was unanimously approved by the members of the Board of Directors of the EUROPARC Federation," said the Regional Secretary. The renewal of this certificate is the result of a joint effort, which began in 2022, led by the Regional Secretariat for the Environment and Climate Action. It involves various local stakeholders, such as hotel, restaurant and tourist entertainment companies, associations and non-governmental organisations linked to the environment, tourism, culture and social welfare, such as the SPEA - Portuguese Society for the Study of Birds, the Azores  Microbial Observatory, the GeoAçores Association - Azores Geopark, the Furnas Social and Parish Centre and the Nordeste Municipal Centre for Cultural Activities. It also involved various government departments and local authorities, namely the Regional Directorate for Tourism, the Regional Directorate for Forest Resources and Spatial Planning and the Municipal Councils of Nordeste and Povoação. "The preparation of the renewal process included a series of public participation actions and meetings of the local technical team to review and redefine the Sustainable Tourism Development Strategy in the Priolo Lands. Three forums were held to assess the results achieved in the implementation of the previous Action Plan,  promote public participation and prepare the new Action Plan for 2024-2028," said the Regional Secretary. The new CETS Priolo Lands Action Plan represents an investment of about seven million Euros to be implemented over a five-year period by the different partners, with the Regional Secretariat for the Environment and Climate Action allocating more than 2.1 million Euros. The Plan contains 51 actions, divided into various areas of intervention, such as conserving natural and cultural heritage, promoting sustainable tourism, stimulating the local economy and social cohesion, maintaining infrastructures and accessibility, promoting and raising environmental awareness, training and empowering technical teams, and encouraging the reduction of the ecological footprint. Alonso Miguel concluded that "the renewal of the award represents further international recognition of the work carried out in the Azores regarding the preservation and enhancement of the natural and cultural heritage, with a view to sustainable development from an environmental, social and economic standpoint." In this regard, he reiterated the importance of consolidating the Priolo Lands as a sustainable tourism product, recognised for its differentiated hiking trails, events and themed itineraries, aimed at a wide audience, with a view to preserving and enhancing the natural and cultural heritage of this unique territory.
camera detail
more
Government of the Azores promotes online training for folk groups of the Communities - Poster
Nota de Imprensa
November 19, 2024 Regional Government promotes online training for community folklore groups The Regional Secretariat for Parliamentary Affairs and Communities is promoting online training for Azorean folklore groups from South America and North America on December 14 at 5 p.m. Azores local time. The initiative will be organised by the Regional Directorate for the Communities and aims to be a space for disseminating and updating knowledge about Azorean folklore. At the same time, it will be an opportunity to exchange experiences between different groups of Azorean origin spread across South America (Brazil and Uruguay) and North America (the United States, Canada and Bermuda), where the historic Azorean communities are based.  The panel of trainers will be made up of Luísa Bairos, artistic director of Santa Cecília da Fajã de Cima Folklore Dance Group, São Miguel Island, and Leandro Ávila, artistic director of Fontes da Nossa Ilha Folklore Dance Group from Fontinhas, Terceira Island. Maria Luísa de Medeiros Bairos, a native of Ponta Delgada with a History degree, is a founding member of the Santa Cecília Folklore Dance Association in 1987 and has been its artistic director for the last four decades. She served as president of the association from 2007 to 2016 and is currently responsible for the archive service at RTP/Açores. Leandro Adelino Andrade Cardoso Ávila, a native of Praia da Vitória, holds a degree in Basic Education, a Master's and a PhD degree in Insular and Atlantic History from the University of the Azores, and is now completing a postgraduate course in Traditional and Popular Portuguese Cultural Heritage at the Piaget Institute. He is a researcher at the Humanities Centre of Universidade Nova de Lisboa (New University of Lisbon). This online training initiative, scheduled to be approximately two hours long, begins with a speech by the Regional Director for the Communities, José Andrade, who will provide a brief historical overview of Azorean folklore groups and the Azorean diaspora. It will include presentations from tutors and end with an interactive session for participants. Participation in this training requires prior registration due to the limited number of participants. Those interested can register by filling out and submitting the form available at https://forms.office.com/e/zFuUYJMyyc?origin=lprLink until December 10. Folklore groups continue to have a strong presence in the daily cultural life of the communities of Azoreans or their descendants in Brazil, Bermuda, Canada, the United States and Uruguay. This makes them privileged vehicles for disseminating the values and cultural richness of the Azores.
more

HomeMapPortlet